12 Jenis Burung Yang AWESOME!


1) The Rainbow Lorikeet



The Rainbow Lorikeet, (Trichoglossus haematodus) merupakan spesies kakak tua Australia. Ia boleh ditemui di Indonesia Timur (Maluku dan barat New Guinea), Papua New Guinea, New Caledonia, Kepulauan Solomon dan Vanuatu.


2) The Golden Pheasant



Burung yang sangat menarik. Mempunyai gabungan bulu dan mata yang cantik. Boleh dijumpai di barat China dan beberapa negara lain seperti UK.


3) The Quetzal



Termasuk dalam senarai burung paling cantik di dunia. Menjadikan buah-buahan, serangga, cicak dan lain-lain serangga kecil. Burung ini biasanya boleh ditemui di Guatemala dan beberapa tempat lain.


4) The Hoopoe



Burung yang berwarna-warni boleh ditemui merentasi Afro-Eurasia. Mempunyai mahkota yang cantik di bahagian kepala.

5) The Bali Bird of Paradise


Sukar untuk ditemui. Mempunyai corak yang sangat memukau. Biasanya hanya boleh ditemui di kawasan New Guinea. Juga dikenali sebagai burung dari syurga.



6) The Atlantic Puffin


Sejenis burung laut. Suka menyelam untuk menangkap ikan dan sotong. Biasanya boleh ditemui di Lautan Atlantik.

7) The Lear's Macaw


Juga dikenali sebagai Indigo Macaw. Berwarna biru metallic.

8) The Kingfishers


Burung yang suka makan ikan. Menggunakan paruh yang panjang untuk menangkap dan membunuh mangsa dengan efektif. Juga menjadikan ketam, serangga, katak, cicak, juga telurnya sendiri sebagai makanan. Sukar ditemui di kawasan bandar.

9) The Peacock


Kombinasi warna yang sangat-sangat cantik dan menarik. Ekornya boleh mengembang dengan besar. Mesti anda pernah melihatnya!

10) The Northern Cardinal


Tidak ada banyak maklumat yang diperolehi mengenai burung ini. Pasti anda merasa seperti biasa melihat burung ini terutama ketika anda bermain game Angry Birds.

11) The California Condor



Tinggal di kawasan Arizona dan selatan Utah (termasuk di kawasan Grand Canyon dan Zion National Park), selatan California dan utara Baja California.


12) The African Crowned Crane



Burung yang tidak bermigrasi.

Klik share untuk berkongsi di wall facebook anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...